Vänsterpartiet Norrköping

1 maj-firande! I år blir det digitalt. Välkommen!

Välkommen till årets 1 maj-firande!

Just nu pågår en global kris, pandemin har förändrat allas vår vardag. Det gör att årets 1 maj-firande blir lite annorlunda. I Norrköping är det fösta gången på över 100 år Vänsterpartiet inte ordnar en stor demonstration på gatorna.

Men självklart kommer vi att med din hjälp ändå att arrangera stadens största 1-maj, denna gång digitalt!

Vänsterpartiet Norrköping kommer i år klockan 11:30 att sända lokala talare och musikakter via vår lokala Facebooksida. Detta som en upptakt till den nationella livesändningen med Jonas Sjöstedt som börjar 12:00.

Allt kommer du kunna följa hemifrån!

Länk till evenemang:

Parollen i år är: ”Trygga jobb, råd att bo”.

Vårt 1 maj kommer naturligtvis samtidigt till stor del att handla om coronakrisen. Frågorna om trygghet på jobbet och råd att betala hyran får än större betydelse i krisen. Stödpaket till företag är bra för att rädda jobb, men det behövs mer för att vanligt folk inte ska drabbas orimligt hårt ekonomiskt. Vi som samhälle måste ta oss igenom krisen med sammanhållning och jämlikhet, utan att någon lämnas i sticket.
Nu måste var och en av oss göra det vi kan, nu måste var och en av oss få det stöd vi behöver. Då ska inte banker och bolagsägare mitt i krisen berika sig på samhällets stöd. 1 maj-parollen är alltså oförändrad, men det är naturligt att den i år får dela utrymme med budskap om krisen och att vi kan klara den tillsammans. För det kan vi.

Tillsammans genom krisen.

🚩 Häng rött också! – Under 1 maj och dagarna däromkring kan en med fördel hänga ut banderoller eller valfritt rött tyg i sina fönster. Ju fler fanor och ju rödare, desto bättre. Det går såklart också bra med pärlplattor, nejlikebuketter, snygga affischer med bra budskap och annat som du kan komma på.

📲 Sociala medier – Hjälp till att sprida budskap via sociala medier. Använd #1maj och #vnkpg.

👍 Facebook och Instagram:

. Gilla våra inlägg
. Släng in en peppig kommentar
. Dela våra inlägg

Årets först maj-insamling går till Fristadsfonden.
Fonden instiftades av Vänsterpartiet 1995 och hjälper asylsökande flyktingar som hotas av avvisning och som inte kan återvända till sina hemländer. Många har varit utsatta för förföljelse och tortyr eller har traumatiska krigsupplevelser bakom sig och tvingats fly till vårt land.I dessa tider när många människor är på flykt och Europas gränser stängs är arbetet som Fristadsfonden bedriver mer angeläget än någonsin. Varje krona kommer till användning.
Sätt in pengarna på
plusgiro 26 31 25 – 7 eller
swisha till 123 350 89 00.

Dela den här sidan: